Søg

Bulletin fra Rotax vedrørende motorskader på 912 motorer

26. november 2024

DULFU har i februar henvendt sig til ROTAX fabrikken for at få en forklaring på de ca 50 certificerede og ucertificerede motorer der er meldt ind til EASA siden 2017. Motorerne har driftsproblemer umiddelbart efter afgang eller enroute. Fabrikken var ikke i stand til at redegøre for årsagen. De har nu udsendt en bulletin der er “Highly recommended” at udføre. DULFU vil ikke stille krav til at det udføres da det ikke direkte vedrører sikkerhed. Men da det kan forårsage alvorlig motorskade med havari til følge bør man som flyejer gennemgå bulletinen. Den kan findes på www.flyrotax.com eller vedlagt SB-912-079UL

Symptomerne er dårlig motorgang, nedsat motoreffekt, vibrationer, forhøjet EGT samt stempelskader. Symptomerne kan være kortvarige eller af længere varighed. Ved stempelskader beskadiges kronen der udvides og til sidst rives cylinderen.

ROTAX beskriver ikke den bagved liggende årsag, men det antages at skyldes tændingsbanken. Skader forårsaget af denne type tændingsbanken vil typisk se ud som på billedet hvor skaderne er på toppen og langs stemplets kant.

LvwytuQnosNXnOzQ

Bulletinen beskriver 17 punkter man bør gennemgå for at sikre motoren ikke beskadiges. De vigtigste punkter der gælder for UL fly er kort beskrevet i det følgende:

Brændstofsystemet
 – For at sikre korrekt blanding skal karburatorerne være synkroniseret og vedligeholdt.
 – Brændstoftrykket skal være mellem 0,15 – 0,5 bar. Brændstofslangerne skal være i korrekt kvalitet og dimension.
 – Luftfilter skal være originale fra ROTAX eller flyfabrikken. Modificerede luftfilterkasser kan give forkert blanding.

Udstødningssystemet
 – Anvend original ROTAX udstødning eller et af flyfabrikken godkendt system.
 – Reparation af udstødning skal udføres som oprindeligt.
 – Kontroller at der ikke er utætheder.

Brug af in flight justerbar propel
 – Motoren må ikke sejtrække. Det kan være svært at vurdere. Derfor er proceduren at motoren køres op til ønsket omdrejningstal og derefter pitches til korrekt manifoldtryk – ikke omvendt.
 – Tilladt manifoldtryk afgøres af oktantallet.

Brug af fast justeret propel
 – Motoren må ikke sejtrække og det er vigtigt motoren kan yde mindst de omdrejninger fabrikanten foreskriver ved fuld gas på jorden. Typisk over 5200 omdrejninger.

Motorydelse
 – Motoren må max køre 5 minutter over 5500 omdrejninger.

Indsugningsluften til karburator

 – Temperaturen i indsugningen må max være 8 grader varmere end udetemperaturen når der ikke bruges forvarme. Det er målt ved fuld gas.
 – Forkert brug af karburatorforvarme ved touch & go kan give væsentlig temperaturøgning i indsugningsluften med deraf følgende skader.
 – Karburatorforvarme skal være enten on eller off. Den må ikke være midt i mellem.

Kølevand
 – Temperaturen skal være i området 80 – 110 grader C. Det er normalt ikke et problem i Danmark men er man sydpå skal man have det i tankerne.

Brændstof
 – Anvend brændstof af god kvalitet og renhed.
 – Godkendte brændstof typer er angivet i bulletin SI-912-016.
 – Autobrændstof med ethanol kan afdampe ethanolen over tid og dermed falder oktantallet.
 – Brug ikke autobrændstof med mere end 10% ethanol.
 – Anvend brændstoffet tilhørende årstiden hvis der er forskel (sommer /vinter.)

Tændingssystemet
 – Sørg for tilstrækkelig køling af motoren.
 – Tændspolerne må ikke overstige 80 grader C.
 – Ved reparation af triggerspolerne er det vigtigt de justeres korrekt.

Tændrør
 – Sørg for at der er kølepasta på tændrørsgevindet og ikke for meget.
 – Anvend korrekte tændrør og gnistgab

Udstødningsgassen
 – Motoren må ikke arbejde med for mager blanding. CO måling skal være mindst 3% ved fuld gas og mindst 5200 omdrejninger.

Anbefalede motorinstrumenter
 – Manifoldtrykmåler
 – Luftfiltertemperaturmåler

Tomgang
 – Tomgangen skal være mellem 1400-1800 omdrejninger. Men ikke så lavt at den går ujævnt i tomgang.
 – Ved opvarmning skal motoren køres omkring 2200 omdrejninger.
 – Ved varm motor inden den stoppes drejes flyet op mod vinden for at køle motoren.

Kompressionstest og reparationer
 – De første 400 timer anbefaler ROTAX at udføre hyppigere kompressionstest. Stempelskader kan dermed afsløres på et tidligt stadie så man undgår store skader.
 – Skiftes der stempel eller cylinder er det vigtigt de parres korrekt for at sikre korrekte tolerancer.

Bulletinen giver flere detaljer og bør derfor læses:

SB-912-079UL – Essential information regarding engine installation, operation,
and maintenance for ROTAX® 912 (Series) Aircraft Engines

SI-912-016 – Selection of suitable operating fluids for ROTAX®


/Materielchefen