Søg

Tekniske tips

​Siden er under løbende opbygning. – Har du nogle tekniske tips og anden teknisk information, som du vil delagtiggøre andre i, så send en mail til webmaster.

Støj på VHF radio

Olav Poulsen har lavet nedenstående tekniske indlæg:

​Er der støj på din VHF radio? Så skyldes det måske hverken din radio, antennen eller noget helt tredje. Støjen kan helt enkelt skyldes forkerte indstillinger i radioen.

​Mit indlæg er baseret på en FUNKE ATR833 nyinstalleret tidligere i år. Radioen er installeret med et nyt komplet kabelsæt fra FUNKE. Jeg forventer fejlagtigt at radioen nok vil være “plug and play” med fabriksindstillingerne, men det er den altså ikke. Der er elektrisk støj fra tændingen, strobelyset og dårlig modtagelse af andres transmissioner. Men andre modtager mine transmissioner – ifølge deres udsagn – uden problemer.

​Den nye radio erstatter en ATR500 radio som har fungeret helt uden støj, så jeg konkluderer at det må være konfigurationen af radioen der skal ses på.

FUNKE manualen er desværre lidt rodet, men ved nærlæsning lykkes det at finde de instrukser der er nødvendige for at løse problemet.

Konfiguration:

– Radioen har fire headset indgange. To til standard headset og to til dynamiske headset og de er alle fire åbne fra fabrikken – det dur ikke. For UL/motorfly betyder det at de to dynamiske indgange skal lukkes/inaktiveres. I konfigurationen skrues der helt ned for de to indganges sensitivitet, og hvis ikke det allerede ER gjort, skal de to dynamiske indgange kortsluttes.

​- Radioen har fire indstillinger for PTT funktionen. Fabriksindstillingen er at alle fire mikrofoner er åbne når PTT’en aktiveres – det dur ikke. Har du én PTT ved venstre sæde indstilles radioen til KUN at have PTT her.

​Nu er der ingen støj på min radio. Den fungerer glimrende og er nem at betjene. Dual Watch er smart så man f.eks. ved Viborg EKVB kan lytte med på den lokale frekvens samtidig med at lytte med på Karup Approach hvis TMA pladsen ligger inde under.

Om ovenstående tips kan afhjælpe støjproblemerne på DIN radio kan jeg ikke love, men jeg tænker mig at der kan være andre FILSER/FUNKE radioer derude som er installeret med fabriksindstillingerne og som følge deraf lignende støjproblemer.

Det næste års tid vil der nok blive installeret mange nye 8,33 VHF radioer, så hvis der er problemer med støj på den nye radio – så tjek som det første konfigurationen af radioen.

Mvh

Olav Poulsen

Lakforsegl skruer, bolte og møtrikker

Lakforsegl skruer, bolte og møtrikker i motorrummet med DYKEM® Cross-Check™. Forseglingen afslører om bolten/møtrikken har rystet sig løs under drift eller bevidst er blevet løsnet.

Rustdannelse i cylindre

Forebyggelse af rustdannelse i din motors cylindere. De første Jabirumotorer havde ikke nogen foring. Du kan med stor fordel anvende antikorrossionsmiddel fra Liqui Moly Aero.

Karburator

– Læs om The Anatomy of a Carb Sync. Mange gode tips og synspunkter om synkronisering af dobbelt karburerede Rotax 912 motorer.

– Balancer dine karburatorer med ​Twinmax Electronic Carb Balancer , Carbtune, CarbMATE eller CS Carburetor Synchronizer fra Flybox i Italien.

Gummidele Rotax 912

​- JBM Industries i USA fabrikerer gummidele til Rotax912, Jabiru motorer og andre. JBM er ikke nødvendigvis billigere men de hævder at de leverer en bedre kvalitet. Tag et kik på deres hjemmeside.

Tændingsmoduler

 Reparation af tændingsmoduler kan bl.a. foretages af  Carmo Electronics i Holland

RANS Aircraft Alerts
Vedligeholdelse

– Læs hæftet “Flyets og motorens daglige og rutinemæssige vedligeholdelse Maj 2002 – masser af grundlæggende tekniske informationer.

Hæftet er skrevet dengang (2002) det var mere almindeligt at anvende 2-takt motorer i “rør- og sejldugs”-fly.

Brændstofsystem opbygning

– Fuel Systems. Ideer og gode råd til opbygning af et brændstofsystem (jul09).

Andre tekniske tips på www.challengers.com

LED belysning

Positions, antikollisions/strobe- og landingslys kan nu alle leveres med LED, lysemitterende dioder. Fordelen ved disse LED er, at de bruger væsentligt mindre strøm end traditionel teknologi. LED er mere robuste overfor shock og vibrationer og de har også derfor væsentligt længere levetid, måske længere end flyets. – På grund af lavere strømforbrug kan du anvende tyndere ledningsføring i flyet, og dit batteri skal ikke nødvendigvis erstattes med et større ved nyinstallation. De nye LED-lys bidrager væsentlig mindre til dit fly`s totale ampere-regnskab. LED-baserede strobelys støjer ikke i radio og intercom.

Hvis et fly er udstyret med antikollisionslys, skal det anvendes ved VFR flyvninger. Med den nye LED-teknologi vil det være indlysende at eftermontere det på UL fly i flyvesikkerhedens navn og ikke mindst fordi den udbredte anvendelse af GPS får flere piloter til at flyve i vejr tæt på vejrminima.

Se bl.a. Aeroleds og Aveoengineering.