….og andre lister
Anvendelse af checklister er en vigtig del af forberedelserne til enhver flyvning og som en del af selve flyvningen.
I det følgende finder du nogle eksempler på checklister, som du selv kan tilrette til dit fly og dit eget behov.
Listerne er indsendt af en række UL-piloter.
Husk at læse TAF, METAR og NOTAM, inden du drager afsted til flyvepladsen, hvis pladsen ikke er udstyret med Internetadgang. Strækningsvejret kan du få per telefon.
Eksempler på checklister
OBS. På checklisterne mangler nogle vigtige checkpunkter – de sidste 3 punkter hører naturligt hjemme på flyets instrumentbrædt eller i en in-flight checkliste.:
- Indstilling af propellens pitch, hvis flyet er udstyret med inflight justerbar propelpitch
- Kontrol af karburatorforvarmer funktion.
- Lav en overskydning og gå rundt, hvis du føler dig det mindste usikker på at din anflyvning ikke er stabiliseret.
- Giv omgående gas, hvis flyet begynder at hønse, og gå rundt.
- Afbryd starten, hvis du er det mindste usikker på at du kommer i luften.
Comco Ikarus C42B checkliste
Pre-flight checkliste
Walk around checkliste
Eksempel for en Rans6 m. Rotax582 motor
Eksempel for en A22
Eksempel for en FM250 Vampire (dagligt tilsyn) (tilsendt af Ole Gellert Andersen)
Eksempel for en instruktør (tilsendt af Jens Karlsmose)
Eksempel for en X-AIR Hawk (udfærdiget af Jan Henriksen)
Emergency Procedure. En nødprocedurecheckliste skal have sin faste plads ved siden af instrumenterne, så den altid er indenfor synsvidde.
Checkliste ved køb af brugt fly
Se også www.freechecklists.net/
- Fly og motorers rutinemæssige vedligeholdelseschecklister er også vigtige. Se i de respektive manualer.
- Frekvensliste – husk frekvenslisten. Måske får du brug for andre frekvenser end dem du lige kan huske og som du hurtigt kan finde på flyvekortet. DMU/Dulfu/AOPA laver en udmærket frekvensliste.
Copenhagen Information (COIF) er altid villig til at hjælpe i en snæver vending.
– Du kan læse mere om flyfrekvenser på DKSCAN`s hjemmeside.