Søg

Dræn tanken!

  • 11. december 2023

Mange flyver på MOGAS / autobenzin og har måske ikke åbnet drænventilen for nylig. Men det er vigtigt at se hvad der står i bunden af tanken! Et medlem fra Viborg har sendt mig dette billede. Der havde tidligere ikke været antydning af vand eller urenheder i tanken og pludselig kommer der en grålig væske ud og spørgsmålet er selvfølgelig – hvad er det?

Der er tre faktorer der spiller ind. Brændstoffet indeholder ethanol og kan derfor optage en hvis mængde vand, man kan bare ikke se om det er tæt på mætningspunktet. Dvs allerede da man hentede brændstoffet på tankstationen kan der have været vand i benzinen, men uden at det skiller ud. Dernæst så optager ethanolbrændstof fugt fra luften. Har man brændstoffet stående et par måneder i tanken i det fugtige efterårsvejr så suger det vand til sig. Og den tredje faktor er temperaturen. Når temperaturen falder så falder brændstoffets evne til at indeholde vand. Hvis brændstoffet var mættet ved 15 grader og temperaturen falder hen mod vinteren så udfældes der en blanding af ethanol og vand som vist på billedet.

Havde det været AVGAS ville den samme situation måske have givet anledning til en skefuld vand der kom ud når man dræner tanken. Men for MOGAS er det ikke en skefuld, heller ikke en deciliter men snarer skal det regnes i liter. Det er selvsagt alvorligt at have så meget i tanken når man skal ud og flyve. Glasfibertanke bliver tilmed hårdt belastet af vand/ethanol blandingen og derfor bør man undgå det.

Sørg for at dræne en skefuld ud af tanken inden flyvning så du ved hvad du flyver rundt med. Brug for eksempel en “fuel tester” eller et lille syltetøjsglas. Og sørg for at checke tanken løbende gennem især efterår og vinter perioden selvom du ikke flyver.

/Materielchefen