Søg

Sikkerhedsbulletiner og 25 kHz radioer

  • 19. juni 2024

Sikkerhedsbulletiner udstedes fra tid til anden fra flyfabrikanterne. Det sker i takt med at de får erfaring med alt fra fejlmontage, havarier og til konstruktionsdetaljer der viser sig ikke at have den virkning eller levetid fabrikken havde forventet. Som flyejer og fartøjschef er man nødt til at holde sig ajour og løbende gå ind på fabrikantens hjemmeside eller abonnere på sikkerhedsbulletinerne.

BL 9-6 og ULHB beskriver at flyejer/ fartøjschef skal sikre at flyet er vedligeholdt forskriftsmæssigt og at det er “i sikker stand for flyvning”. Det kræver at sikkerhedsbulletinerne er implementeret, dvs læst og de nødvendige udbedringer er foretaget. Det kan bestå af alt fra at tilføje tekst i flyets håndbog til at udskifte strukturelle komponenter.

Ultralette fly er ikke certificeret og fabrikken anvender derfor ikke nødvendigvis standardordene som man kender fra de certificerede fly. Står der i bulletinen “Alert”, “Safety” eller “Mandatory” er der tale om en sikkerhedsbulletin. For nogle mandatory bulletiner drejer det sig kun om opgaver der skal udføres for at garantien ikke skal bortfalde. I så fald er det ikke sikkerhedsrelateret.

Er flyet ikke vedligeholdt forskriftsmæssigt eller mangler der at blive udført opgaver fra sikkerhedsbulletiner kan flyet ikke få fornyet sin flyvetilladelse.

Dispensationen for brug af 25 kHz radioer er nu udløbet og de må derfor ikke medføres i UL fly. Der skal i stedet anvendes 8,33 kHz radioer. Er man i tvivl kan man forsøge at indstille radioen på Copenhagen information på 127,080. Kan man ikke det er radioen en 25 kHz radio og skal demonteres. Baggrunden er at 25 kHz radioer bruger tre frekvenser når man sender. Åbner flyveledelsen en frekvens til feks. svæveflyvere eller andet formål så risikerer man at blokere deres frekvens når man bruger 25 kHz radioen.

Materielchefen