Vi ser desværre fortsat fly hvor brændstoftanken er beskadiget af brændstoffet og må repareres på værksted eller på fabrikken. Der er nu klarhed over at det ikke er et dansk fænomen da vi ser fly fra feks Norge med samme skader. I Tyskland er de meget opmærksomme på problemet og også her må de feks. udskifte vinger på Lambada fly osv pga. skaderne. I Tyskland er det muligt at købe MOGAS uden ethanol, men da de ikke kan være sikre på om det er tilsat, så tester de først ved hjælp af testkit fra Maul & Co (www.maul-tanke.com)
Vi har nu identificeret mulige coating og komposit kandidater som vi vil få undersøgt brugbarheden af. Desværre har der været produkter på bordet som ved nærmere forespørgsel hos fabrikanten har vist sig at de alligevel ikke var egnet til formålet. Det forventer jeg at have svar på i løbet af sommeren / efteråret.
Veteranbiler og både er også plaget af ethanolen i brændstoffet. På nettet kan man se hvordan nogen fjerner ethanolen fra brændstoffet. Det kan ikke anbefales da ethanolen hæver oktantallet. Dvs. efterfølgende vil det have for lavt oktantal og man risikerer at ødelægge motoren pga. tændingsbanken.
Der gælder fortsat følgende retningslinje ved flysyn:
Kompositten i tankområdet er
1) Tæt, hård og ingen synlige tegn: Flyet kan godkendes hvad det angår.
2) Blød, utæt eller udtræk: Flyet kan ikke godkendes.
3) Tæt, men synlige tegn: Flyet skal undersøges nærmere af fabrikken eller af flyværksted med kompositerfaring.
I tilfælde af 3) kan man bede om en “Statement of airworthiness” fra fabrik eller værksted. Det betyder i al sin enkelhed en “udtalelse om flyvedygtighed”. Formatet på dokumentet er frit men det skal indeholde følgende:
A) Flyfabrikat, model og serienummer.
B) Beskrivelse af hvad der er undersøgt og konklusionen. I dette tilfælde skal undersøgelsen af kompositten ved tanken være nævnt.
C) Navn og underskrift på den der har udført undersøgelsen.
Har vi “Statement of airworthiness” på flyet så antager vi at fabrik eller flyværksted har tilstrækkelig indsigt til at vurdere det. Vi kan desværre ikke bede flykontrollanterne foretage den vurdering da de ikke har konstruktionsindsigten.
Materielchefen